OK, det er forstået

Dette website bruger cookies for at forbedre oplevelsen af sitet og indsamle statistik. Ved at fortsætte, accepterer du brugen af cookies. Læs mere om cookies her.

Styr på GDPR hos Danske Fiskeauktioner

 

Navigators har hjulpet Danske Fiskeauktioner med at implementere EU's nye Persondataforordning (GDPR). Det har sparet virksomheden mange ressourcer internt og givet overblik, struktur - og tryghed.

 

Lige som alle andre danske virksomheder stod Danske Fiskeauktioner i Thyborøn over for en stor udfordring, da EU's nye Persondataforordning (GDPR) trådte i kraft med større krav til dokumentation og strengere sanktioner.

 

Som for mange andre virksomheder virkede udfordringen ret uhåndgribelig for Danske Fiskeauktioner. Hvor skulle man starte og begynde? Og hvornår var man i mål? Til at hjælpe med processen kontaktede økonomidirektør Laust Jakobsen derfor Navigators i Lemvig.

 

Havde behov for tovholder og praktiske værktøjer
Inden da havde Laust Jakobsen været på kursus i GDPR, hvor han fik serveret en masse jura og paragraffer, men hvor han ikke blev meget klogere på, hvordan virksomheden skulle komme videre rent praktisk.

 

- Jeg manglede nogle konkrete værktøjer for at kunne omsætte teorien til praksis. Og så havde jeg brug for en tovholder, der kunne sikre, at vi gik den rigtige vej og blev holdt til ilden, fortæller han.

 

Hos Navigators blev opgaven varetaget af Betina Noe Lodahl, som er tidligere advokat, og som bl.a. hjælper virksomheder med deres implementering af GDPR. Via sin juridiske ekspertise hjælper hun virksomhederne med at arbejde med behovene og interesserne bag reglerne på en måde, som giver mening og værdi i praksis.

 

- Der er bred anerkendelse af, at det er svært at efterleve reglerne 100%. Til gengæld behøver det ikke være så svært at dokumentere, at man forsøger det bedste, man kan, siger Betina.

 

En god proces
Første trin i processen var at afklare, hvor mange ressourcer Danske Fiskeauktioner havde mulighed for at afsætte til arbejdet. Herudfra udarbejdede Betina en handlingsplan, som meget konkret beskrev, hvordan Danske Fiskeauktioner skulle gribe arbejdet an. Dernæst blev det kortlagt, hvilke persondata virksomheden behandler, og hvilke databehandlere der skulle indgås aftaler med.

 

Betina udstyrede Danske Fiskeauktioner med en skabelon, der gør virksomheden i stand til let og præcist at formulere deres egne procedurer på området. Hun lavede et implementeringsdokument med relevante bilag, bl.a. en privatlivspolitik. Endelig fik virksomheden et system, som giver overblik over de forskellige dokumenter og gør det hurtigt at finde frem til dem. 

 

- Det har været en god proces, fortæller Laust. - Betina er kompetent til at svare på specifikke spørgsmål om forordningen og den praktiske implementering, og hun har været god til at følge op.

 

Klare gevinster ved ekstern assistance
Ifølge direktøren har der været klare gevinster ved at hyre en ekstern part som Navigators ind til opgaven.

 

– Det har gjort processen kortere, konstaterer han. – Det ville have krævet mange flere ressourcer af os, hvis vi selv skulle have pejlet os ind på, hvad det hele drejer sig om. Nu har vi fået overblik over det, der skal laves, og en plan for hvordan vi kommer i mål. Desuden har vi fået et par friske øjne på, at vi har dokumentationen på plads i forhold til vores behov.

 

----------------

 

Har din virksomhed brug for hjælp til implementering af GDPR?

 

Kontakt Navigators, Betina Noe Lodahl på bnl@navigators.dk eller tlf. 4028 2741 for en uforpligtende snak.

Et stærkt team

Bolette er ejer og direktør i Navigators. Hun er uddannet civilingeniør med speciale i fiskeriteknologi, projektleder og mediator.

Bente er regnskabs- og projektmedarbejder med ansvar for projektstyring, regnskaber, løn og administration.

Charlotte er markedsføringsøkonom. Hun er specialist i databehandling og er analyseansvarlig i Navigators.

Charlotte er uddannet cand.negot. i engelsk og er kommunikationsansvarlig og projektleder i Navigators.

Signe er kommunikationsstuderende på DMJX og praktikant i Navigators.

Om Navigators

Navigators udvikler og faciliterer nye forretningsmodeller og samarbejdsmodeller. Vi arbejder med klynger og netværk. Vi udarbejder kortlægninger og analyser. Vi vejleder om styring og certificering. Vores mission i Navigators er at navigere, motivere og få mennesker til at samarbejde.

Navigators

Havnen 66, 7620 Lemvig
info@navigators.dk

CVR-nr: 21 20 31 06